آخرین اخبار
کد مطلب: 80357
جولان جاسوسان انگليسي در اينترنت/ گوگل مپ تمام جابجايي‌هاي ما را دنبال و ثبت مي‌کند
تاریخ انتشار : 1393/05/28
نمایش : 1570
حضور مشاور خارجي در تدوين پروانه اپراتور دوم پست، شبکه همراه اول و ايرانسل در مناطق زلزله‌زده سرپاست، توفيقات خوبي در تعامل با دنيا داشتيم، کارمندان انگليسي به شنود اينترنتي رأي مثبت دادند، دليل کندي اينترنت اکسپلورر کشف شد، معرفي 5 محصول تازه وارد فناوري و... مهمترين عناوين فناوري اطلاعات امروز بود.
به گزارش سلام لردگان؛ هر روز شاهد توليد حجم گسترده‌اي از اخبار و گزارشات فناوري اطلاعات در سايت‌ها و خبرگزاري‌ها هستيم كه رصد تمام اين اخبار براي مخاطبان علاقمند به حوزه فناوري اطلاعات در گرو صرف وقت بالايي است و البته از حوصله آنها نيز خارج؛ براي تسهيل در مرور اين اخبار، تلاش داريم گزيده‌اي از اخبار فناوري اطلاعات را هر شب در قالب يک بسته خبري در اختيار مخاطبان قرار دهيم.
 
 



حضور مشاور خارجي در تدوين پروانه اپراتور دوم پست
تسنيم/ وزير ارتباطات گفت: اساسنامه پست اکنون در مجلس شوراي اسلامي در حال اصلاح است و به محض اتمام اصلاحات کار قادر خواهيم بود پروانه دوم پستي را نيز اعطا کنيم. محمود واعظي وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در حاشيه مراسم افتتاح 4 سرويس، 80 خدمت و سامانه‌هاي يکپارچه قبول و مبادله پستي درباره سياست وزارتخانه در مسير رفع تحريم‌هاي بين‌المللي در ارتباط با اين حوزه اظهار کرد: ارتباطات بين‌المللي ما با پست، از طريق پست جمهوري اسلامي ايران انجام مي‌شود که اين هم براساس پروتکل‌هايي است که از يک سو در محافل بين‌المللي با حمايت اتحاديه جهاني پستي بين کشورها تدوين شده و همه کشورها ملزم به رعايت هستند.

او افزود: در يک سال گذشته با بسياري از کشورها موافقتنامه‌هاي دو جانبه براي همکاري‌هاي پستي امضا کرديم که تسهيل کننده اهدافي هست که در عرصه خارجي پست دنبال مي‌شود. وي در پاسخ به سوال خبرنگار تسنيم مبني بر اين که چه زماني پست از انحصار خارج شده و پروانه دوم پستي نيز آماده اعطا مي شود؟، گفت:  در هيچ کشوري، بخش خصوصي علاقه‌مند به ارائه خدمات به نقاط دور افتاده نيست و در اين زمينه بايد احتياجات و نيازمندي‌هاي مردم توسط پست دولتي برطرف شود.

واعظي افزود: اساسنامه پست در مجلس شوراي اسلامي در حال اصلاح است و به محض تصويب شدن آن قادر خواهيم بود که پروانه اپراتور دوم پستي را نيز اعطا کنيم. او همچنين درباره اينکه از مشاور خارجي براي تدوين پروانه‌ اپراتورهاي پستي نيز استفاده شده است، گفت: از مشاور خارجي در تدوين پروانه استفاده کرده‌ايم.

وزير ارتباطات درباره سرويس‌هاي جديد پست نيز عنوان کرد: اين سرويس‌ها چند هدف را دنبال مي‌کند يکي تسهيل زندگي مردم و رفت و آمد کمتر آنهاست و از ديگر اهداف شناسنامه دار شدن روابطي از قبيل فروش و استانداردهاست.

او درباره اينکه چه زماني شعب پستي به منازل مردم مي‌رود؟، گفت: سرويس‌هايي که امروز در پست رونمايي شد بخشي از آنهاست و امروز به دنبال اين هستيم که سرويس تلفني را اول در تهران و بعد در شهرهاي بزرگ داير کنيم، هدف ديگر است. وي ادامه داد: اينکه عملا ارتباط نزديکي بين پست و خانواده‌ها ايجاد کرديم، حرکتي در اين مسير است.

وزير ارتباطات ابراز کرد: پست هيچ محدوديتي ندارد و در هر جا مي‌تواند ورود کند، پست امروز برخلاف تصور همگان در کشورهايي که توسعه فناوري داشته‌اند مثل ژاپن و کره، جزو شرکت‌هاي پولدار است زيرا خدمات بسياري را به مردم مي‌دهد. وي گفت: اواخر سال آينده با توجه به راه‌اندازي شبکه ملي اطلاعات، پست و خدمات پستي بخشي از خدمات پستي است و از اين جهت بيشتر نمايان مي‌شود.

وزير ارتباطات درباره اينکه اين سرويس‌هاي جديد، هزينه‌هايي دارد، چگونه اين هزينه‌ها جبران مي‌شود؟ گفت: ما در وزارت ارتباطات سال گذشته تصميم جدي گرفتيم پست مورد حمايت قرار گيرد و در نظر داريم از بخش‌هاي ديگري که توان حمايت دارند استفاده کنيم تا پست در آينده سرويس‌هاي بيشتري دهد. او افزود: در آن هنگام است که اگر پست از زيرساخت‌هاي کشور به خوبي استفاده کند، سودده مي‌شود.

واعظي با تأکيد بر اينکه اين شرکت به رشد سوددهي رسيده، عنوان کرد: در قياس چهار ماه اول امسال با سال گذشته، رشد سوددهي پست 37 درصد بوده است در حاليکه وقتي پست را گرفتيم بيش از 200 ميليارد تومان بدهکار بود که بخشي از آن را جبران کرديم و اميدواريم سال آينده تمام آن بدهي‌ها جبران شود.


شبکه همراه اول و ايرانسل در مناطق زلزله‌زده سرپاست
تسنيم/ زمين لرزه ۶.۱ ريشتري استان‌هاي خوزستان، ايلام و لرستان علي‌رغم اختلال در شبکه محلي برق، نتوانست به شبکه‌هاي همراه اول و ايرانسل ضربه بزند و ارتباطات در اين مناطق همچنان پابرجاست. در پي وقوع زمين لرزه 6.1 ريشتري که صبح امروز شهرهاي مختلف استان‌هاي خوزستان، ايلام و لرستان را لرزاند، دو اپراتور ايرانسل و همراه اول هر کدام به ارائه گزارشي در ارتباط با شبکه ارتباطي‌شان پرداختند و خبر از پايداري آن دادند.

ايرانسل گفت: با اجراي طرح پايداري شبکه در شرايط اضطراري؛ علي‌رغم وقوع زلزله 6.1 ريشتري و اختلال در شبکه محلي برق، شبکه تلفن همراه ايرانسل در اين منطقه بدون هيچگونه قطعي و با پايداري کامل در حال سرويس‌دهي و انتقال ترافيک مخابراتي استان با وجود افزايش فوق‌العاده ميزان مکالمات درخواستي است. 30 دقيقه پس از وقوع زلزله، اولين گروه فني در منطقه حاضر شده و از سرويس‌دهي پايدار شبکه در اين مناطق اطمينان حاصل کرده‌ است.

همراه اول نيز عنوان کرده است: ترافيک شبکه در مناطق زلزله زده، روان و بدون اختلال است. پس از وقوع زلزله در مناطق جنوبي استان ايلام، شبکه اپراتور اول در آن مناطق کاملاً پايدار بوده و انتقال ترافيک بدون هيچگونه اختلالي صورت مي‌گيرد. انتقال آنتن‌هاي BTS اضطراري به مناطق زلزله‌زده، افزايش ظرفيت سايت‌هاي موجود و بازديد از کليه سايت‌هاي منطقه و  حصول اطمينان از عملکرد مناسب آنها، از اقدامات اپراتور اول در مناطق زلزله زده بوده است.

با اقدامات پيشگيرانه و تسريع در اقدامات پس از وقوع زلزله، علي رغم افرايش بسيار زياد ترافيک منطقه، سرويس دهي مناسب به هم وطنان زلزله زده ميسر شده است.


توفيقات خوبي در تعامل با دنيا داشتيم/دولت در مسير اقتصاد مقاومتي رفت
تسنيم/ وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در آستانه هفته دولت گفت: تعامل سازنده با کشورهاي جهان را سال گذشته هدف‌گذاري کرده بوديم که توانستيم به توفيقات خوبي در اين زمينه دست يابيم. محمود واعظي وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در افتتاح چهار سرويس و 80خدمت پستي، با اشاره به اينکه در آستانه هفته دولت هستيم و دقيقا يک سال از روي کار آمدن کابينه يازدهم مي‌گذرد، اظهار کرد: با روي کار آمدن دولت جديد آرامشي در جامعه بين همگان به وجود آمد زيرا پيش از آن برخي اختلاف سليقه‌ها باعث شده بود که دل‌هاي ملت از هم دور بيفتد.

وي ادامه داد: دولت به محض روي کار آمدن از زبان رييس جمهور خود گفت که نه تنها متعلق به کساني است که به آن رأي داده‌اند بلکه متعلق به آحاد ملت است؛ همين موضوع باعث شد تا مردم بفهمند که کسي سکان دولت را در دست گرفته که علاقه‌مند به خدمت‌رساني است و از اين رو دل‌ها به يکديگر نزديک شد.

وزير ارتباطات با اشاره به اينکه علي‌رغم تمامي مشکلات مخصوصا در زمينه اقتصادي و وجود تحريم‌ها، دولت توانست با سهيم کردن مردم و بخش خصوصي در توسعه و پيشرفت کشور، زمينه اميد را ايجاد کند، گفت: مردم با اين اميد ايجاد شده توانستند بفهمند که توانمندي‌هاي بالايي در کشور داريم و محق اين هستيم که به اهداف در نظر گرفته شده براي کشور دست يابيم.

او ابراز کرد: چنين رويکردي در راستاي سياست‌هاي کلي اقتصاد مقاومتي است که توسط مقام معظم رهبري تبيين شده است زيرا اقتصاد مقاومتي هم مي‌گويد برخلاف تمامي مشکلات، مي‌توانيم توسعه و سازندگي را با نگاه جدي به نقش مردم در اقتصاد، داشته باشيم.

واعظي با اشاره به اينکه دولت بايد بسترها را فراهم کند و مردم امور را در دست گيرند، اظهار کرد: فرهنگ و اخلاق از ديگر موضوعات هدف‌گذاري شده دولت در يکسال گذشته بود؛ انقلاب ما يک انقلاب فرهنگي بر مبناي ايدئولوژي اسلامي است.

وي ادامه داد: دولت‌ها بايد تلاش کنند تا اخلاق در جامعه ما حکم‌فرما شود زيرا در اين زمينه پيشينه‌اي قوي داريم. علاوه بر آن در دنياي امروز که قدرت نرم جايگزين قدرت سخت شده است به اين موضوع بسيار نيازمنديم. او تورم را از ديگر موضوعات هدف‌گذاري شده در ابتداي کار دولت دانست و خاطر نشان کرد: تلاش‌هاي بسياري در اين زمينه داشتيم و امسال نيز هدف‌گذاري کرده ايم تا رونق را به جامعه باز گردانيم تا رکود حاکم بر کشور طي چند سال گذشته شکسته شود.

وزير ارتباطات گفت: برنامه‌ريزي‌هايي در اين زمينه صورت گرفته و هماهنگي‌هايي هم با مجلس شوراي اسلامي شده است. واعظي همچنين درباره تعامل با کشورهاي جهان اذعان کرد: ايران در اين زمينه توفيقات خوبي را کسب کرده است؛ اصولا با اين هدف‌گذاري دنبال تعامل سازنده با کشورهاي دنيا بوديم تا بتوانيم تصوير شکل گرفته از ايران را در دنيا تغيير دهيم و رابطه خوبي با کشورهاي جهان داشته باشيم.

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در ادامه صحبت‌هاي خود، موفقيت پست را در گرو به کارگيري استانداردهاي بين‌المللي دانست وافزود: پست بايد زنده بودن و شکوفايي خود را حفظ کند. وي افزود: بايداز نظر پيشرفت در ارائه خدمات نوين پستي  به جايي برسيم که در هر منزلي يک شعبه پستي وجود داشته باشد.

او با تاکيد بر اينکه از ملزومات پست مالي تعامل با ساير کشورهاست ادامه داد: پست به عنوان يک نهاد بين‌المللي نيازمند رابطه تنگاتنگ با کشورهاست. وزير ارتباطات به تاثيرات ارائه خدمات پستي اشاره کرد و افزود: حفظ محيط زيست، استفاده بهينه از انرژي و وقت نتيجه ابداع و ترويج سرويس‌هاي جديد پستي است.

وي بر شناسايي بازار، رقابت سالم و آموزش در پست اشاره کرد و افزود: مهمترين سرمايه پست نيروي انساني در سراسر کشور است. واعظي اظهار کرد: به دنبال آن هستيم که سرويس‌هاي جديد را در تهران، شهرهاي بزرگ و سپس در تمام ايران داير کنيم؛ چراکه هر چه ارائه سرويس‌ها به مردم بيشتر باشد، سوددهي نيز افزايش مي‌يابد.

او با اشاره به اينکه پست بايد از تمام زيرساخت‌هاي مخابراتي براي سوددهي بيشتر استفاده کند، گفت: در استفاده از سرويس‌هاي جديد نيازمند فرهنگ‌سازي هستيم تا مردم طعم شيرين استفاده از سرويس‌ها را بچشند. واعظي با تاکيد بر اينکه هر چه تکنولوژي‌ها پيشرفت مي‌‌کند، پست در دنيا زنده‌تر مي‌شود افزود: بايد تک‌تک ابزارهاي نوين در خدمت اهداف پستي  قرار گيرد.


ايران آغازگر جريان پستي در دنيا بوده است
تسنيم/ رئيس هيات مديره شرکت پست گفت: پست برنامه‌هاي توسعه‌اي خود را مبتني بر نيازهاي جامعه تدوين کرده و در راستاي نوآوري و ارتقا کيفيت خود از محورهاي مورد تاکيد در اتحاديه پستي جهاني بهره مي‌برد.

حسين مهري رييس هيات مديره شرکت پست امروز در سمينار مديران ستادي شبکه پستي کشور که با حضور بشار حسين دبيرکل اتحاديه پست جهاني برگزار شد، اظهار داشت: شرکت پست در راستاي پياده‌سازي استراتژي و راهبرد پستي دوحه در ابعاد سه گانه پستي (فيزيکي، الکترونيکي و مالي) تنوع بخشي به محصولات و سرويس‌هاي خود را در واحد‌هاي پستي در دستور کار قرار داده و با توجه به الزامات و نيازمندي‌هاي بومي سرويس‌ها‌ي خود را ارائه مي‌دهد.

وي گفت: وزير ارتباطات و  فناوري اطلاعات از ابتداي شروع فعاليتش در دولت تدبير و اميد اهميت و جايگاه خاصي را براي  شرکت پست قائل بوده و در طول اين مدت حمايت‌هاي خوبي صورت گرفته است. او ادامه داد: اتحاديه جهاني پست نقش موثري در تحولات پست ايفا کرده و انتقال دانش و تجربيات اتحاديه در راه‌اندازي پست مالي و ديگر سرويس‌هاي مبني بر فناوري اطلاعات در کشور موثر خواهد بود.

رييس هيات مديره و مديرعامل شرکت پست با اشاره به نقش ممتاز پست در افکار عمومي جامعه افزود: کشور ايران افتخار دارد که اولين مبدا براي ايجاد جريان پستي در دنيا بوده و امروز فرهنگ پست به دليل پايه‌هاي ارزشمندي که از ابتدا داشته سرمايه گرانقدري را در اختيار دارد.

وي با بيان اينکه شرکت پست اهداف بلندي در راستاي ارتقا خدمت‌رساني داشته و نهادي مردمي است، تصريح کرد: به تاييد منابع علمي، توسعه بخش پست مي‌تواند حفظ منابع طبيعي و آرامش افراد را در برداشته باشد و در اين راستا نوآوري و ارتقا کيفيت در خدمت‌رساني در پست امري مهم و ضروري است.

وي با اشاره به اين که شرکت پست در ميان سازمان‌هاي دولتي از اهميت و جايگاه خاصي برخوردار است، در پايان خاطر نشان کرد: در راستاي توسعه پست در ايران از مشورت‌هاي تخصصي مشاوران اتحاديه پست جهاني بهره مي‌بريم.


تفاهم‌نامه ترويج خط و زبان فارسي در فضاي مجازي امضا شد
تسنيم/ مرکز ملي فضاي مجازي تفاهم‌نامه ترويج خط و زبان فارسي در فضاي مجازي را با فرهنگستان زبان و ادب فارسي امضا کرد. اين مرکز براي اجراي برنامه ملي ترويج خط و زبان فارسي در فضاي مجازي و در راستاي مصوبات جلسه هجدهم اين شورا در تاريخ  1393/3/10، تفاهم‌نامه همکاري با فرهنگستان زبان و ادب فارسي را به عنوان يکي از اقدامات داراي فوريت در فضاي مجازي امضا کرد.

سياست‌گذاري و برنامه‌ريزي براي ترويج و تقويت ابعاد گوناگون خط و زبان فارسي و صيانت از آن در فضاي مجازي از ارکان هويت و شخصيت ملي و اسلامي کشور بوده و در اولويت اهداف و برنامه‌هاي شوراي عالي فضاي مجازي کشور به عنوان بالاترين نهاد حاکميتي در اين حوزه قرار دارد که حفظ و اعتلاي خط و زبان فارسي براي جلوگيري از گسست فرهنگي و زمينه‌ساز توسعه وجودي ملت کهن و مومن ايران خواهد بود.

براساس اين تفاهم‌نامه که به امضاي محمد حسن انتظاري – دبير شوراي عالي و رئيس مرکز ملي فضاي مجازي کشور- و حداد عادل -رئيس فرهنگستان زبان و ادب فارسي- رسيده است، فرهنگستان به عنوان بازوي علمي و مشاوره‌اي مرکز ملي فضاي مجازي در امور سياست‌گذاري، برنامه‌ريزي، پايش و راهبري ترويج خط و زبان فارسي در فضاي مجازي فعاليت خواهد کرد.

مرکز ملي فضاي مجازي با همکاري فرهنگستان زبان و ادب فارسي از فرصت‌هاي موجود در فضاي مجازي براي تقويت فرهنگ و هويت ايران اسلامي بهره مند شده و در همين راستا يک مجمع مشورتي نيز از شخصيت‌ها و برجستگان علم و فرهنگ کشور در حوزه‌هاي مختلف تشکيل مي‌شود.


کارمندان انگليسي به شنود اينترنتي رأي مثبت دادند
تسنيم/ پرايس واتر هاوس کوپرز که به اختصار PwC گفته مي‌شود، مي‌گويد که يک سوم مردم تمايل دارند اجازه استفاده از داده‌هاي شبکه اجتماعي خود را جهت بهره‌وري کارکنان در اختيار کارفرمايان خود قرار دهند. متدهاي داده بزرگ (Big data) که توسط تسکو (شرکت خرده‌فروشي بريتانيايي است که پس از وال‌مارت به ‌عنوان دومين شرکت خرده‌فروشي جهان بر پايه ميزان درآمد ساليانه شناخته مي‌شود) براي رفتارسنجي خريداران صورت گرفت، به زودي در فضاي کاري هم جهت ارتقاي بهره‌وري کارمندان رواج مي‌يابد.

پي‌دابليو‌سي در گزارش آينده کاري گفته است که تقريبا يک سوم کارمندان از اينکه کارفرمايان به اطلاعات شبکه اجتماعي آنها دسترسي داشته باشند، رضايت دارند. اين مطالعات پيش‌بيني کرده که تا سال 2022، استخدام افراد در بخش‌هاي مختلف سازماني تحت تأثير مستقيم از اطلاعات موجود در شبکه‌هاي اجتماعي افراد خواهد بود تا دليل ترک کار، روش‌هاي تحريک افراد به کار بيشتر و ارتقاي بهره‌وري آنها مشخص شود.

چنين رويکردي قطعا به ضرر نسل جوانتر است زيرا اين نسل که در گزارش به "Y" (برگرفته از کلمه Younger) شهرت يافته حفاظت کمتري بر روي هويت ديجيتالي خود دارد و هرگونه اطلاعاتي را روي پيج شخصي خود منتشر مي‌کند. اين نسل را افراد متولد 1980 تا 1990 که به نوعي با اينترنت بزرگ شده‌اند شکل مي‌دهد و اتفاقا اين نسل رغبت بيشتري براي سرک کشيدن کارفرمايان در حساب‌شان دارند.

تا سال 2020 اين قشر نيمي از نيروي کاري را شکل مي‌دهند. با اين حساب طبق گفته آنتوني بروس محقق ارشد تيم تحقيقاتي PwC، همانطور که اکنون آگهي دهندگان و خرده‌فروشان از داده‌هاي مربوط به مشتريان براي سهم بيشتر در بازار استفاده مي‌کنند، به سراغ اطلاعات کارمندان خود البته با اجازه خود آنها جهت ارتقاي بهره‌وري کاري خواهند رفت.

چنين کاري نظارت مداوم بر سلامت کارکنان را در بر خولاهد داشت به گونه‌اي که مي‌تواند نرخ مرخصي‌هاي استعلاجي را در سازمان‌ها بکاهد. همانطور که متدهاي داده بزرگ موفق واقع شده، به سر منزل رسيدن چنين طرحي نيز در گرو تشريح مزاياي نظارت بر داده و اطلاعات مربوط به حريم شخصي کارکنان است تا آنها اجازه سرک کشيدن به داده‌هاي خصوصي‌شان را بدهند.

اين تحقيق روي 2 هزار کارمند انگليسي صورت گرفته که 59 درصد ابراز علاقه خود را به چنين کاري نشان داده و گفته‌اند که براي ارتقاي امنيت شغلي خود حاضرند به شکل مدام با کارفرما از طريق اين بسترها در ارتباط باشند. از اين تحقيق ميداني، 64 درصد از کسانيکه اعلام رضايت داشته‌اند، مربوط به گروه Y بوده‌اند.


دليل کندي اينترنت اکسپلورر کشف شد
تسنيم/ راهکار رفع کندي اينترنت اکسپلورر در قالب آپديت امنيتي براي آن منتشر شد. اگر به تازگي با کندي در اجراي اينترنت اکسپلورر يا توقف در ادامه کار آن مواجه شده‌ايد، مشکل از ديالوگ باکس است.

جمعه گذشته که مايکروسافت به کاربرانش توصيه کرد تا آخرين آپديت‌هاي ويندوز 7 و 8 را دريافت کنند، يک هات‌فيکس (راهکار رفع مشکلي خاص همچون پچ) نيز براي اينترنت اکسپلورر معرفي کرد. براساس مقاله‌اي که روز جمعه در ارتباط با اين ضعف سيستمي مرورگر مايکروسافت منتشر شده، کندي پنجره جست‌وجوي وب به اجراي متوالي ديالوگ‌ باکس‌ها (پنجره‌ پيغام‌هاي خطا) ربط داده شده است.

هات‌فيکس معرفي شده مايکروسافت براي تمامي نسخه‌هاي اصلي اينترنت اکسپلورر 7 تا 11 است. مايکروسافت همچنين گفته کاربراني که آپديت‌هاي امنيتي MS14-037 و MS14-051 را که مربوط به ماه گذشته است نصب کرده‌اند، آسيب‌پذير هستند. هم‌اکنون مرکز پشتيباني مايکروسافت رفع چنين نقيصه‌اي را در قالب هات‌فيکس براي نسخه‌هاي مختلف ويندوز قرار داده است.


گوگل عکس‌هاي اينترنت را تجزيه و تحليل مي‌کند
تسنيم/ گوگل استارت‌آپ جت‌پک را در راستاي تحليل محتواي عکس‌هاي منتشر شده در اينترنت مي‌خرد. گوگل درصدد خريد کمپاني نرم‌افزاري جت‌پک که تجزيه و تحليل عکس‌هاي منتشر شده اينترنتي را به همراه دارد، است.

وب سايت استارت‌آپ جت‌پک گفته است که غول تکنولوژي گوگل اقدام به خريد اين شرکت که به تجزيه و تحليل عکس‌هاي پست شده در اينترنت مي‌پردازد و بر اساس اطلاعات استخراجي از آنها، روي راهنماهاي شهري کار مي‌کند، کرده است. جت‌پک سال 2011 با هدف گردآوري اطلاعات از عکس‌هاي پست شده توسط کاربران شبکه‌هاي اجتماعي در سانفرانسيسکو تأسيس شد.

سيستم هوش مصنوعي پيشرفته به کمک فعاليت‌هاي اين شرکت آمده تا با استفاده از اطلاعات به دست آمده از عکس‌ها به ارائه راهنمايي‌هايي در زمينه‌هاي مختلف بپردازد. عکس‌هاي معمولي از غذا، ساختمان‌ها، مردم و اِلمان‌هاي مربوط به دکور از جمله موارد پست شده رد شبکه‌هاي اجتماعي نظير اينستگرام هستند که امکان تحليل رفتاري را در اختيار جت‌پک قرار مي‌دهند. ارزش مالي اين خريد مشخص نشده است.


اريکسون انتقال نوري استراليا را به دست گرفت
تسنيم/ اريکسون رسما قرارداد پياده‌سازي تجهيزات انتقال نوري در استراليا را به نام خود زد. اپراتور ارتباطي تلستراي استراليا طي قراردادي با اريکسون، تأمين تجهيزات و سرويس‌هاي انتقال نوري را به اين شرکت واگذار کرده است. براساس اين موافقتنامه اريکسون بايد SDN (شبکه تعريف شده با نرم‌افزار يا مديريت شبکه با نرم‌افزار) و NFV (مجازي‌سازي عملکرد شبکه) را در انتقال نوري لحاظ کند تا شبکه‌هاي کنترل منعطف و پايدارتر شود.

مدير اريکسون در استراليا و نيوزلند مي‌گويد که ما طي چند سال با تلسترا در زمينه پايلوت تکنولوژي ابري همکاري‌هايي داشتيم و در آنجا SDN و NFV را يکپارچه کرده‌ايم. حال با چنين قراردادي به سمت عملياتي کردن قطعي اين دو تکنولوژي‌ براي شبکه انتقال استراليا مي‌رويم. در اين قرارداد اشاره‌اي به تضمين مالي و سقف اعتبارات نشده است.

اريکسون در فوريه 2014 توافقنامه استراتژيکي را با سيِنا امضا کرد که براساس آن مي‌تواند طرح همگرايي پاکت‌هاي ديتاي نوري را علاوه بر فروش، پشتيباني نيز کند.


تيمي را مأمور بهبود پست ايران مي‌کنم/ ايران شريک قوي اتحاديه جهاني پست است
تسنيم/ دبير کل اتحاديه جهاني پست گفت: وقتي از ايران بازگردم تيمي را براي بهبود وضعيت پست ايران خواهم فرستاد. هم‌زمان با نزديک شدن به هفته دولت از چهار سرويس پستي "پست مالي"، "سرويس پست‌نت"، "سرويس تحويل در زمان مشخص" و "فعال‌سازي سرويس پس کرايه" در حضور بشار عبدالرحمان حسين دبير کل اتحاديه جهاني پست، رونمايي شد.

بشار حسين در اين مراسم که وزير ارتباطات، معاونان وزارت ارتباطات و کارکنان شرکت پست حضور داشتند، با بيان اينکه شما از حمايت‌هاي من براي توسعه پست برخوردارهستيد، اظهار کرد: کشور ايران سه سال بعد از تشکيل اتحاديه جهاني پست به اين مجموعه پيوست، بنابراين ايران يکي از موسسان اين اتحاديه محسوب مي‌شود.

وي با تاکيد براينکه ابتدا 22 کشور عضو اين اتحاديه بودند و امروز 192 کشور در آن عضويت دارند، گفت: هيات‌هاي اعزامي از ايران نقش رهبري را دراين اتحاديه ايفا مي‌کنند. او با اشاره به اينکه صبح امروز از موزه ارتباطات پست  بازديد کرده است افزود: اين موزه من را به 30سال قبل برد و جالب اينکه در مدت اين  30 سال، پست چقدر دچار تحول شده است.

دبيرکل UPU با تاکيد بر اينکه ايران يک شريک قوي از نظر منابع انساني و تامين بودجه در اين اتحاديه است، گفت: ايران درخط توسعه پايدار براي اتحاديه جهاني پست است. وي با اشاره به اينکه پست يک سازمان قابل اعتماد و احترام براي مردم است، افزود: اتحاديه پستي جهاني يکي از بزرگترين شبکه‌هاي توزيع کننده جهاني است.

بشارحسين تصريح کرد: 150 کشور جهان مبادلات مالي خود را از طريق پست انجام مي‌دهند. ايران نيز يکي از اين اعضا خواهد بود. وي بر نقش دولت در موفقيت پست تاکيد کرد و افزود: ما تقاضاي انحصار در پست نداريم؛ آزادسازي و جهاني‌سازي يک واقعيت است اما لازم است در دور افتاده‌ترين نقاط کشورها خدمات پستي وجود داشته باشد.

وي درباره پست جمهوري اسلامي ايران اظهار داشت: شک ندارم ايران درمقايسه با ساير کشورها از پيشرفت‌هاي خوبي برخوردار است و ايران نقش مهمي در تصميم‌سازي‌ها دارد. او به برخي شکاف‌ها و چالش‌ها در پست کشورهاي در حال توسعه و ايران اشاره کرد و گفت: وقتي از ايران بازگردم تيمي را براي بهبود وضعيت پست ايران خواهم فرستاد.


بازي رايانه اي سه بعدي دفاع مقدس رونمايي مي شود
مهر/ بازي انيميشن سه بعدي "دوران افتخار" با مضمون دفاع مقدس در دومين نمايشگاه رسانه هاي ديجيتال انقلاب اسلامي رونمايي مي شود. محمد خراساني زاده دبير دومين نمايشگاه رسانه هاي ديجيتال انقلاب اسلامي با اشاره به توليدات ديجيتالي که قرار است در اين نمايشگاه عرضه شود اظهار داشت: در اين دوره توليدات ارزنده اي با مضمون پاسداشت آرمان هاي انقلاب اسلامي و دفاع مقدس، به بازديدکنندگان ارائه مي شود.

وي تصريح کرد: بازي انيميشني "دوران افتخار"، به عنوان يکي از با کيفيت ترين بازيهاي رايانه اي طي چند سال گذشته کشور، از جمله محصولاتي است که با هدف گراميداشت دوران دفاع مقدس، در اين نمايشگاه رونمايي مي شود.

خراساني زاده با بيان اينکه بازي رايانه اي و انيميشني "دوران افتخار" يک بازي سه بعدي و با طراحي متفاوت نسبت به محصولات مشابه داخلي است گفت: بازي دوران افتخار با هدف حفظ و نگهداري ارزش هاي 8 سال دفاع مقدس، توليد شده که روايت کاملا حقيقي از عمليات مرصاد و آزادسازي خرمشهر است.

وي گفت: ساخت اين بازي رايانه اي کاملا ايراني از سال 90 آغاز شده و در انجام اين پروژه 35 نفر از جوانان کشور حضور داشتند. دومين نمايشگاه رسانه هاي ديجيتال انقلاب اسلامي اول تا هفتم شهريور، از ساعت 10 تا 21 در بوستان گفتگو تهران برگزار خواهد شد.


جولان جاسوسان انگليسي در اينترنت/ مقامات بريتانيايي در دام جاسوسان
مهر/ شبکه هاي اينترنتي از جمله وب سايت ها و شبکه هاي اجتماعي تبديل به جولانگاهي براي جاسوسان انگليسي شده اند که گاهي اوقات همانند يک چاقو به مقامات انگليسي نيز ضربه مي زنند. سازمان ارتباطات دولت بريتانيا GCHQ يکي از سازمان هاي انگليسي است که در سال هاي اخير به جاسوسي از کاربران اينترنتي مشهور  شده است. اين سازمان علاوه بر جاسوسي از شبکه هاي اينترنتي کشورهاي اطراف به جاسوسي از کاربران بريتانيايي نيز مي پردازد.

تاکنون نقشه مشخصي براي اعمال جاسوسي اين گروه اعلام نشده اما گروه هاي جاسوسي به سادگي و بدون استفاده از برنامه خاصي به جاسوسي پرداخته و هيچ گونه رد پايي نيز از خود بر جاي نمي گذارند. جاسوسان انگليسي برنامه هاي رصد خود را از مقامات عالي رتبه انگليسي دريافت کرده و بنا به گزارشات منتشر شده در سال 2009 ميلادي، جاسوسان از 27 کشور دنيا جاسوسي کرده و اطلاعات مهم امنيتي را از آنها به سرقت برده بودند.

يکي از کارشناسان رايانه که تمايلي به افشا شدن اسمش ندارد در مصاحبه اي گفت:"عملکرد اين تکنولوژي بسيار ساده است و جاسوسان موسسه GCHQ فعاليت برجسته يا منحصر به فردي را انجام نمي دهند اما عملکرد آنها از جايي حائز اهميت مي شود که به قوانين و همينطور حقوق ديگران کوچکترين اهميتي نمي دهند زيرا مقامات اطلاعاتي و اجرايي بايد قادر به پيگيري افرادي باشند که در عرصه قانون شکني فعاليت کرده و به سرقت اموال و اطلاعات خصوصي مردم به صورت آنلاين مي‌ پردازند.

وي در ادامه گفت:"مقامات انگليسي در حالي به دنبال به دست آوردن اطلاعات ساير کشورها هستند که نمي دانند اين عملکرد نه تنها مي تواند موقعيت و ظاهر بريتانيا را در معرض خطر قرار دهد بلکه بسياري از جاسوسان به اطلاعات مهم مقامات بريتانيايي نيز دسترسي داشته و  همانند يک چاقو عمل مي کنند که در زمان مناسب دسته خود را خواهند بريد!

تاکنون فيلم هاي بسياري از عمليات هاي جاسوسي ساخته شده اند که جاسوسان پس از به دست آوردن اطلاعات مقامات عالي رتبه بريتانيا دچار سرنوشت هاي نامعلومي شده اند. اين فيلم ها بر اساس واقعيت هاي عيني ساخته شده اند..."

جاسوسان بر سازمان هاي اطلاعاتي بريتانيا تسلط داشته و مانع از هرگونه هک يا نفوذ به اطلاعات توسط سايرين شده و کنترل تمام حفره هاي امنيتي را با سوالات مختلفي که در صورت ارائه پاسخ اشتباه آلارمي را به سازمان امنيتي ارسال مي کند، پوشانده اند. در گزارش ديگري آمده است که سازمان GCHQ جاسوسي هاي خود را با نظارت و همينطور همکاري سازمان جاسوسي امريکا NSA انجام داده و بر شبکه هاي اينترنتي به خصوص شبکه هاي اجتماعي تسلط دارند.


معرفي 5 محصول تازه وارد فناوري/ لپ تاپي به سبکي پر و کوچکترين فلش‌مموري
مهر/ جديدترين محصولات ديجيتالي روز دنيا در اندک زماني وارد کشور مي شود و بدون گارانتي و با گارانتي در سطح بازار به چشم مي خورد. گشتي در بازار کامپيوتر و موبايل پايتخت از حضور مدلهاي متفاوت و متنوع گوشي هاي موبايل، انواع تبلت و لپ تاپ تا لوازم جانبي حکايت دارد که اغلب آنها همزمان با عرضه جهاني به صورت واردات رسمي و غيررسمي و حتي مسافري به ايران مي آيند.

به نظر مي رسد کمپاني تايواني اچ تي سي تمرکز بيشتري بر گوشي هاي ارزان قيمت هوشمند داشته و چندين محصول جديد به بازار عرضه کرده است، در همين حال کمپاني ايسوس که فعاليت پررنگي در حوزه سخت افزارهاي کامپيوتري دارد اين بار دو مدل لپ تاپ به بازار معرفي کرده است؛ محصولات کمپاني سيليکون پاور با تمرکز بر ذخيره اطلاعات از ديگر تازه واردهاي بازار است؛ در همين حال گوشي باريک سوني و کارت گرافيک جديد msi از ديگر تازه واردهاي بازار ديجيتال محسوب مي شود.

چند مدل ارزان قيمت از HTC
کمپاني HTC دو گوشي ارزان قيمت نسبت به مدلهاي قبلي خود را با نام ديزاير 516 و ديزاير 616 به بازار عرضه کرده است که قيمت اين دو مدل به ترتيب 580 هزار تومان و 780 هزار تومان اعلام شده است. هر دوي اين گوشي ها داراي صحفه نمايش 5 اينچي، پردازشگر قوي با پشتيباني دو سيم‌کارت و قابليت عکس‌برداري پيشرفته هستند؛ HTC Desire 516، ترکيبي از دوربين 5 مگاپيکسلي پشتي و دوربين 2 مگاپيکسلي جلويي است و HTC Desire 616،  مجهز به دوربين 8 مگاپيکسلي با قابليت فيلم‌برداري fullHD(1080p)  به همراه دوربين جلويي 2 مگاپيکسلي با قابليت فيلم‌برداري 720p)) است.

مدل HTC Desire 616 داراي امکاناتي چون HTC Blinkfeed به عنوان يک خبرخوان تصويري است که امکان به روزرساني اخبار مهم روزانه را براي کاربر مهيا مي کند؛ در همين حال ويژگي برجسته نمايي ويديويي (HTC Video Highlight ) با امکان مونتاژ حرفه اي فيلم از ديگر امکاناتي است که اين گوشي دارد.

باين کمپاني مدل ديگري از گوشي را با نام HTC Desire 816 به عنوان يک گوشي ميان قيمت نيز وارد بازار کرده است که حدود يک ميليون و 50 هزار تومان قيمت داده مي شود. از جمله اين امکانات مي توان به داشتن بلندگوهاي دو‌قلوي جلويي به همراه تقويت کننده هاي از پيش نصب شده و HTC BoomSound™ اشاره کرد. سرويس خبرخوان تصويري بر روي صفحه نمايش 5.5 اينچي و تعبيه دو دوربين 13 و 5 مگاپيکسلي از ديگر ويژگيهاي اين گوشي است.

پردازشگر چهار هسته اي، 1.6 گيگاهرتزي، و استاندارد اتصال به شبکه ‌4G LTE از ديگر امکانات اين مدل است که در رنگهاي مختلفي مانند آبي، خاکستري و شيري در بازار وجود دارد.

لپ تاپي به سبکي پر از ايسوس
جديدترين لپ تاپ فوق سبک از خانواده ايسوس با نام ZENBOOK در بازار ديجيتال ديده مي شود؛ بدنه اين لپ تاپ فوق سبک از جنس آلومينيوم بوده تا علاوه بر سبکي، دوام و مقاومت بالايي نيز داشته باشد و حدود 3 ميليون و 240 هزار تومان قيمت داده مي شود.

نمايشگر اين دستگاه فوق سبک مجهز به پنل IPS FHD با ابعاد 13.3 اينچ است و تصاويري با کيفيت Full HD  و با زاويه ديد بالا را به نمايش در مي آورد. به علاوه در اين لپتاپ از يک وب کم HD  نيز استفاده شده تا امکان برقراري ارتباط تصويري با کيفيت نيز براي کاربران ميسر شود.

ZENBOOK UX32LN به پردازنده نسل چهارم Core شرکت اينتل و پردازنده گرافيکي NVIDIA GeForce مجهز شده و از سيستم عامل ويندوز 8 پيشتباني مي‏ کند؛ همچنين اين محصول داراي 4گيگابايت حافظه داخلي و حداکثر 1 ترابايت هاردديسک است؛ تجهيز به 3 پورت USB 3.0، يک پورت HDMI، يک پورت mini Display Port و يک اسلات کارت خوان SD از ديگر ويژگيهاي ZENBOOK ايسوس است.

استفاده از فناوري اختصاصي SonicMaster و بکارگيري اسپيکرهاي Bang & Olufsen ICEpower براي افزايش عملکرد صوتي از ديگر امکانات اين محصول است. اين مدل براي امکان ذخيره سازي، به اشتراک گذاري و هماهنگ سازي اطلاعات با حجم بالا نيز از فناوري WebStorage بهره گرفته است.

اين کمپاني نوع ديگري از لپ تاپ را نيز به بازار عرضه کرده که به نمايشگر 15.6 اينچي LED FHD مجهز است و در ساخت آن از فناوري اختصاصي Splendid Video Intelligent استفاده شده است. اين فناوري براي دستگاه توانايي بوت تا حداکثر 2 ثانيه را مهيا مي سازد؛ استفاده از چهارمين نسل از پردازنده هاي Core شرکت اينتل در کنار ويژگي USB Charge+ که امکان شارژ بلادرنگ دستگاه را فراهم مي کند از ديگر ويژگيهاي مدل ASUS N56JR است که از سيستم عامل ويندوز 8 Pro بهره مي برد.

کوچکترين فلش مموري هاي پلاستيکي
کمپاني سيليکون پاور نيز مجموعه جديدي از فلش مموري‌هاي کوچک و کم وزن خود را تحت عنوان Touch T07 (با پورت USB 2.0) و Jewel J07 (با پورت USB 3.0) به بازار عرضه کرده که به اعتقاد فروشندگان از جمله کوچک‌ترين فلش‌مموري‌هاي موجود در بازار با بدنه ساخته شده از پلاستيک فشرده هستند. اين محصولات از براي پيشگري از فقدان اطلاعات و جلوگيري از وارد آمدن هرگونه آسيب به آنها از فناوري Micro COB بهره مند شده اند و محافظ در برابر آب، گرد و غبار و لرزش هستند.

فلش مموري Touch T07در چهار رنگ صورتي، آبي، سبز و خاکستري تيره  در ظرفيت‌هاي 4، 8، 16، 32 و 64 گيگابايت عرضه شده و مدل J07 با اينترفيس USB 3.0 و در ظرفيت‌هاي 8، 16، 32 و 64 گيگابايت در بازار وجود دارد که مجهز به برنامه بازيابي اطلاعات ريکاوا براي دسترسي به فايل‌هاي حذف شده است.

باريک‌ترين تلفن هوشمند 5.3 اينچي جهان
به گزارش مهر/ گوشي باريک مدل XperiaTM T3 از Sony که حدود يک ميليون و 200 هزار تومان قيمت داده مي شود در بازار عرضه شده است.

بدنه اين گوشي از فولاد ضدزنگ است و کمپاني سوني مدعي است که اين گوشي باريکترين تلفن هوشمند 5.3 اينچي در جهان است. صفحه‌نمايش TRILUMINOS™‎ براي موبايل با کيفيت HD به همراه Mobile BRAVIA® Engine 2، از جمله ويژگيهاي اين گوشي 4 هسته اي است.

اين گوشي 148 گرم وزن دارد و در رنگهاي سفيد، مشکي و ارغواني عرضه شده است. اين مدل در دوربين از Cyber-shot بهره گرفته و داراي دوربين 8 مگاپيکسلي مجهز به Exmor RS™ براي موبايل است که به کاربر تصاوير مناسب حتي در شرايط نوري چالش‌برانگيز ارائه مي‌دهد و HDR براي ويديو به اين معناست که مي‌تواند حتي زماني که نور پشت سوژه فيلم باشد.

Xperia T3 از شبکه‌هاي 4G پشتيباني مي‌کند و پردازشگر چهارهسته‌اي 1.4 گيگاهرتزي، باتري 2500 ميلي آمپر ساعتي و مجهز بودن به فناوري Timeshift burst از ديگر ويژگيهاي اين گوشي است. اين فناوري امکان گرفتن 31 عکس در دو ثانيه را فراهم مي کند.

قدرتمندترين کارت گرافيک دو هسته‌اي جهان
کارت گرافيک MSI Geforce GTX Titan-Z با دو هسته گرافيکي مبتني بر GK110 و در مجموع 5760 هسته Cuda از ديگر محصولات بازار ديجيتال است. اين کارت گرافيک با داشتن ويژگي‌هايي همچون 12 گيگابايت حافظه گرافيکي GDDR5 با پهناي باند 768-bit و پشتيباني از رزولوشن 5K، قدرتمندترين کارت گرافيک دو هسته‌اي جهان محسوب مي شود.

فرکانس هسته اين کارت گرافيکي در حالت پيش فرض 706 مگاهرتز بوده که اين مقدار در حالت Boost به 876 مگاهرتز افزايش مي‌يابد، همچنين فرکانس حافظه آن نيز 7010 مگاهرتز به صورت موثر لحاظ شده است.

تکنولوژي GPU Boost 2.0 اين کارت گرافيکي به کاربران اين اجازه را مي‌دهد که بتوانند فرکانس هسته کارت گرافيکي را با توجه به شرايط و موقعيت هاي گوناگون مديريت کنند.

تکنولوژي NVIDIA 3D Vision Surround نيز اين امکان را فراهم مي کند که کاربران و گيمرهاي حرفه‌اي از چهار مانيتور به صورت همزمان استفاده کنند؛ مقدار توان مصرفي يا TDP اين محصول 375 وات است.

مديا پد 8 اينچي از هوواوي
کمپاني چيني هوواوي نيز تبلت جديدي با نام مدياپد وارد بازار کرده است. مدل HUAWEI MediaPad M1 مجهز به يک صفحه نمايش مولتي تاچ خازني از نوع IPS با کيفيت تصوير HD با رزلوشن 800x1280 پيکسل، همراه با فناوري Huawei SWS، دو بلندگوي رو به جلو و دو ميکروفون براي کيفيت صداي بهتر و افکت هاي استريو است. اين مدل مجهز به پردازشگر چهار هسته اي بوده و با يک باطري با ظرفيت 4800 mAh تغذيه مي شود که با يک بار شارژ امکان 8 ساعت پخش فيلم را فراهم مي کند.

MediaPad M1 با بدنه آلمينيومي و ظاهر متاليک براق بسيار نازک داراي ضخامت 7.9 mm و وزن 329 گرم است و از دوربين جلويي يک مگاپيکسل و دوربين پشتي 5 مگاپيکسل با فوکوس خودکار بهره گرفته است. قيمت اين محصول در بازار 865 هزار تومان به فروش مي رسد.


آيفون 6 با دو باطري متفاوت مي‌آيد/ شايعات داغ محصول جديد اپل
مهر/ جديدترين محصول اپل با نام "آيفون6 " با دو مدل و همينطور دو باتري متفاوت در ماه‌هاي آتي به بازار فناوري ارائه خواهد شد. محصول جديد اپل تبديل به يکي از پر حاشيه ترين خروجي هاي اين کمپاني شده است. در هفته هاي اخير، اخبار متفاوتي مبني بر تاريخ عرضه و همينطور زمان رونمايي آيفون 6 در رسانه هاي مختلف منتشر شده که با تائيد کمپاني اپل مواجه نشده است.

آيفون 6 در دو ساير 4.7 اينچي و 5.5 اينچي تا ماه هاي آتي وارد بازار خواهند شد. مدل کوچکتر"آيفون "6 و مدل بزرگترين "آيفون 6L " ناميده مي شوند. اپل براي هر يک از اين دو مدل باطري هاي مختلفي را در نظر گرفته و همانطور که در تصوير زير مشاهده مي کنيد، آيفون بزرگتر نياز به ميزان باطري بيشتري نسبت به مدل کوچکتر دارد.

آيفون 6 با ساير 4.7 اينچي باطري 1810 ميلي آمپر و مدل 5.5 اينچي با نام آيفون 6L مجهز به باطري 2915 است. آيفون 5 با سايز 4 اينچ از باطري1570 برخوردار بوده که مي توان گفت آيفون 6 به نسبت آيفون 5 با رشد و همينطور ارتقاء قابل توجهي مواجه بوده است.


يک حمله پيامكي به کاربران اندرويد/ پيامک 100 هزار مشترک "کيت کت" هک شد
مرکز ماهر/ مرکز مديريت امداد و هماهنگي عمليات رخدادهاي رايانه اي از حمله پيامكي به 100 هزار کاربر سيستم عامل کيت کت اندرويد خبر داد که به موجب آن تمامي پيامك هاي تلفن قرباني به آدرس ايميل هكر ارسال مي شود. با اينكه سيستم عامل اندرويد در نسخه جديد خود (كيت كت) راهكارهاي جديدي براي كنترل دسترسي هاي بسيار باز خود در ارسال و دريافت پيامك ارائه کرده اما بدافزارها همچنان قادر به ارسال پيامك در اين نسخه ها هستند. بدين معني كه نسخه هاي جديدتر اندرويد هم قادر به متوقف کردن اين گونه بدافزارها نيستند.

از اين رو در ماه اخير، بدافزار Heart (يا XXShenqi در زبان چيني) در قالب يك برنامه قابل اطمينان كاربر را فريب داده و پس از تاييد از سوي كاربر، به جمع آوري اطلاعات شخصي كاربر و همچنين گسترش خود با ارسال پيامكي حاوي يك لينك دانلود به 99 مخاطب اول دفتر تلفن قرباني اقدام مي کند.

اين بدافزار همچنين كاربران را جهت نصب كامپوننت دومي (com.android.trogoogle) فريب مي دهد كه به موجب آن تمامي پيامك هاي تلفن قرباني به آدرس ايميل هكر ارسال مي شود. اين بدافزار بطور متوسط هزينه اي نيز براي هر قرباني درپي دارد.

با توجه به كمبود مكانيزم هاي امنيتي، قدرت شناسايي در حوزه بدافزارهاي تلفن هاي همراه پر واضح است به نحوي که طي تنها چند روز 20 ميليون پيامك ارسال شده و 100 هزار کاربر آلوده به اين بدافزار شده اند. دليل ديگر انتشار گسترده اين بدافزار، استفاده از مفاهيم مهندسي اجتماعي است بدين ترتيب كه غالبا كاربران به لينك هاي ارسالي از سوي افراد ذخيره شده در دفتر تلفن خود، اطمينان مي كنند.


تصاويري از نمونه‌هاي اوليه گجت‌هاي رايج امروزي
زوميت/ شرکت‌هايي مانند اپل، نينتندو، سوني و مايکروسافت خالق بسياري از گجت‌هايي هستند که ما هر روز و در روال زندگي روزمره خود از آن‌ها استفاده ‌مي‌کنيم. اما تمام اين شرکت‌ها ساخت اين گجت‌هاي پيشرفته امروزي را از يک نقطه‌ي ابتدايي شروع کرده‌اند. برخلاف محصولات شيک و سبک امروزي، اولين نمونه‌هاي ساخته شده توسط اين کمپاني‌ها بسيار زمخت و سنگين بودند. اولين تلفن همراه توسط موتورولا ساخته شد و وزني معادل 23 کيلوگرم داشت که تصوير آن را در بالا (کاور مقاله) مشاهده مي‌کنيد.

اگرچه اپل براي ساخت آيفون خود از اين گوشي الگوبرداري نکرد ولي تصوير زير به خوبي نشان مي‌دهد اين شرکت در سال 1983 در مسير ساخت يک تلفن با نمايشگر لمسي قرار داشت.

اين تبلت که Bashful نام داشت، نمونه‌اي از زبان طراحي صنعتي سفيد رنگ اپل طي سال‌هاي 1983 تا 1990 است. به اين ترتيب آن‌ها بار ديگر طي اين سال‌ها شانس خود را در ساخت محصولي با نمايشگر لمسي امتحان کردند، البته شايد در آن زمان اين محصولات داراي قلم مانند محصولات داراي قلم امروزي با استقبال مواجه نشدند.

در واقع پلي‌استيشن سوني محصولي بود که قرار بود سوني براي کمپاني نينتندو توليد کند و قرار بود پلي‌استيشن محصولي با قابليت پشتيباني از CD-ROM بوده و بعنوان نسل بعدي سوپر نينتندو معرفي شود. اما عدم توافق اين دو کمپاني در بحث مجوزها، موجب شد تا سوني تصميم به تک‌روي در اين زمينه بگيرد و مسيري را به تنهايي ادامه دهد که به قدري سرشار از موفقيت بود که باعث شد تا اين شرکت هيچگاه پشت سر خود را هم نگاه نکند.

در سال 2001، اولين اکس‌باکس در واقع به شکل حرف اکس (X) طراحي شده بود. گرچه بايد بپذيريم که اين طراحي در نوع خود بسيار جالب بود ولي همانطور که در تصاوير مشاهده مي کنيد ضخامت اين دستگاه واقعا زياد بود و با توجه به نوع طراحي که داشت، به سختي روي ميز‌هاي تلويزيون قرار مي‌گرفت.

در انتها بد نيست تا با هم نگاهي به نمونه‌ي اوليه کنترلر Wii U متعلق به شرکت نينتندو بياندازيم:
 


گوشي هوشمند فوق زيباي Sharp Aquos Crystal بدون حاشيه صفحه‌نمايش در راه است!
فارنت/ آيا از حاشيه‌هاي باريک دو طرف صفحه‌نمايش جي3 ال‌جي شگفت‌زده شده‌ايد؟ پس با ديدن تصاوير گوشي جديد شارپ Aquos Crystal انگشت به دهان خواهيد ماند. اين گوشي تقريباً هيچ حاشيه و قابي در دو طرف و بالاي صفحه‌نمايش خود ندارد و قرار است فردا رسماً رونمايي شود.

در مراسمي تحت عنوان "take the edge off” اپراتور اسپرينت آمريکا قصد دارد با همکاري شارپ اين گوشي شگفت‌انگيز را به صورت اختصاصي معرفي و عرضه کند. همان طور که حدس زده‌ايد اين گوشي نسبت به گوشي‌هاي ديگر با اندازه مشابه صفحه‌نمايش بسيار کوچک‌تر خواهد بود.

در واقع ابعاد Sharp Aquos Crystal با صفحه‌نمايش 5 اينچي آن 131 ميلي‌متر ارتفاع، 67 ميلي‌متر عرض و 10 ميلي‌متر ضخامت است. به اين ترتيب ابعاد گوشي شبيه به گوشي‌هاي با صفحه‌نمايش 4.5 اينچي مانند موتو جي موتورولا خواهد بود! اين گوشي همچنين 140 گرم وزن داشته و از نظر مشخصات در رده مياني بازار قرار مي‌گيرد. صفحه‌نمايش با وضوح 720p، پردازنده اسنپ‌دراگون 400 با پشتيباني از LTE، 1.5 گيگابايت رم، 8 گيگابايت حافظه داخلي و اندرويد 4.4.2 مطمئناً به پاي پرچم‌داران کنوني نمي‌رسد اما زيبايي و البته ويژگي‌هاي منحصر به فرد اين گوشي مطمئناً خريداران خود را جذب خواهد کرد.

اين گوشي با موتور صداي Harman Kardon و Clari-Fi مي‌تواند اطلاعات از دست رفته هنگام فشرده‌سازي موزيک به فرمت mp3 را بازگرداند و LiveStage هم افکتي مشابه کنسرت‌ها را به همراه مي‌آورد. چيزي که پيش از اين نيز در نسخه Harman Kardon از اچ‌تي‌سي One M8 ديده بوديم. اين گوشي قرار است هفتم شهريورماه به بازار عرضه شود. توجه شما را به گالري تصاوير اين محصول شگفت‌انگيز جلب مي‌کنيم.


سوني در حال کار بر روي تبلت کوچک‌تر Xperia Z3 Tablet Compact
فارنت/ تاکنون با عرضه تبلت عالي Xperia Z2 Tablet و Vaio Tap 11 تمرکز سوني بر روي تبلت‌هاي ده اينچي و يا بزرگتر بود و از آن‌جايي که مي‌دانيد استقبال کاربران از تبلت‌هاي کوچکتر هفت يا هشت اينچي نيز بسيار خوب است. به همين دليل ظاهراً سوني تصميم گرفته تا نسخه کامپکت تبلت بعدي خود را نيز ارائه کند.

وب‌سايت Techstatic اخيراً در راهنماي اسپيکر بلوتوث سوني BSC10 به نکته جالبي برخورد کرده است. در ليست دستگاه‌هاي سازگار به وضوح نام Xperia Z3 Tablet Compact در کنار ساير گوشي‌ها و تبلت‌هاي سوني به چشم مي‌خورد و از آن‌جايي که اين راهنما را سوني منتشر کرده است تقريباً مي‌توان مطمئن بود که سوني يک تبلت کوچک‌تر در دستور کار دارد.

البته هنوز مشخصاتي در مورد اين تبلت درز نکرده است اما احتمالاً با يک تبلت هشت اينچي يا کوچکتر با وضوح 1080p با پردازنده اسنپ‌دراگون 801 يا 805، حداقل دو گيگابايت حافظه رم و همچنين با استاندارد مقاوم در برابر آب و گرد و غبار مواجهيم.


دعوتنامه هواوي براي سيزدهم شهريورماه: منتظر Ascend Mate 7 باشيد
فارنت/ بدون شک هفته دوم شهريورماه روزهايي جنجالي براي دوستداران فناوري خواهد بود و حالا نوبت به هواوي رسيده تا دعوتنامه خود را براي روز سيزدهم شهريورماه در نمايشگاه IFA 2014 ارسال کند. اين دعوتنامه چيز زيادي را مشخص نکرده و تنها يک اثر انگشت از حضور احتمالي چنين حسگري در گوشي آينده هواوي خبر داده است.

برطبق شايعات هواوي قصد دارد فبلت Ascend Mate 7 را در اين نمايشگاه معرفي کند. اين فبلت احتمالاً با صفحه‌نمايش 6 اينچي و در دو نسخه، يکي با صفحه‌نمايش QHD و ديگري Full HD معرفي خواهد شد. پردازنده خانگي هواوي Kirin 920 هشت هسته‌اي، دوربين 13 مگاپيکسل در پشت و 5 مگاپيکسل در جلو، اندرويد 4.4 و رابط کاربري Emotion UI 3.0 از ديگر مشخصات پرچمدار آينده هواوي هستند.


فناوري جديد صفحه نمايش براي حل ضعف بينايي بدون نياز به عينک و لنز!
فارنت/ اکثر انسان‌ها در برهه‌اي از زندگي به عينک يا لنز براي بهبود بينايي نيازمند مي‌شوند که اين وسايل از قرن سيزدهم ميلادي پا به زندگي انسان گذاشته‌اند. همان‌طور که روزانه بسياري از انسان‌ها به صفحات نمايش دستگاه‌هاي ديجيتالي و کامپيوترها خيره مي‌شوند، نياز به تصحيح بينايي با عينک و لنز هم افزايش مي‌يابد.

خوشبختانه محققان دانشگاه برکلي و MIT با معرفي فنّاوري جديدي در صفحات نمايش به کمک انسان مي‌آيند که اين صفحات نمايش مي‌توانند به‌طور خودکار خود را با چشمان ضعيف افراد تطبيق بدهند تا کاربر تصاوير را بدون نياز به عينک و لنز به‌طور دقيق مشاهده کنند.

اين صفحات مي‌توانند در هر وسيله‌ي ديجيتالي مانند موبايل، تبلت، لپ‌تاپ، کامپيوترهاي شخصي و يا هر وسيله‌اي که داراي صفحه‌نمايش است به کار گرفته شوند. شايد روزي برسد که انسان ديگر نيازي به استفاده از اين ابزار تصحيح بينايي پيدا نکند و بتواند به‌راحتي به کارهاي روزانه‌اش برسد.

صفحات تصحيح کننده‌ي بينايي چه چيزي هستند؟
غالب اوقات نقص‌هاي موجود در بينايي براثر ناتواني چشم در متمرکز شدن روي يک جسم در فاصله‌اي معين رخ مي‌دهد که نتيجه‌ي اين امر تار شدن تصوير و از شکل طبيعي افتادن آن مي‌شود. کاري که عينک‌ها و لنزها انجام مي‌دهند اين است که به تصحيح اين نواقص مي‌پردازند تا فرد تصوير درستي را ببيند.

علاوه بر يک فيلتر نوري که در اولين لايه‌ي صفحه قرار دارد، نرم‌افزار مورداستفاده از الگوريتمي بهره مي‌برد که بسته به نمره‌ي چشم کاربر اقدام به تغيير تصوير مي‌کند تا چيزي که کاربر ببيند تصويري صاف باشد. دقت کنيد که تصويري که يک فرد با چشم سالم روي صفحه مي‌بيند الزاماً تصويري صاف نيست و ممکن است از چشم او تصوير تار باشد. در اين فرايند تصحيح تصوير، هنگامي‌که نور هر پيکسل از حفره‌هاي روي فيلتر نوري عبور مي‌کند، هم‌زمان هم الگوريتم استفاده‌شده اقدام به اعمال تغييراتي در نور عبوري از اين حفره‌ها مي‌کند و تجميع پرتوهاي نوري که به شبکيه‌ي کاربر مي‌رسند باعث مي‌شود تصوير براي وي شفاف و واضح باشد.

اين الگوريتم که در دانشگاه برکلي توليد شده با تنظيم شدت پرتوهاي خروجي اقدام به بهينه‌سازي تصوير براي چشم کاربر مي‌کند. برايان بارسکي، پروفسور علوم کامپيوتر و علم بينايي در دانشگاه برکلي کاليفرنيا مي‌گويد:
    تکنيک مورداستفاده‌ي ما تصوير را تار و غيرواضح مي‌کند و اين تصوير فقط براي فردي که مشکلات بينايي دارد واضح ديده مي‌شود و فردي که چشم سالمي دارد تصوير را بد مي‌بيند.

در حال حاضر اين صفحات نمي‌توانند به‌طور هم‌زمان به‌وسيله‌ي چند نفر با گستره‌هاي بينايي متفاوت مورداستفاده قرار بگيرند. اين عمل درست همانند استفاده از عينک ديگران است که باعث مي‌شود نتوانيد به‌خوبي اطراف را ببينيد. البته بنا بر گفته‌ي رامش راسکار، پروفسوري در MIT Media Lab که در اين پروژه نقش داشته، صفحاتي که رزولوشن بالايي دارند مي‌توانند هم‌زمان مورداستفاده‌ي بيش از يک نفر قرار بگيرند.

چه زماني شاهد تجاري شدن اين صفحات خواهيم بود؟
خبر خوب درباره‌ي اين موضوع اين است که اين صفحات نياز به سخت‌افزار جديدي ندارند و با فنّاوري فعلي قابل ساخت هستند. گروه محققان دانشگاه برکلي با استفاده از يک آي‌پاد تاچ و يک فيلتر اکريليکي چسبانده شده روي صفحه توانستند به خواسته‌ي خود دست پيدا eyeglassdisplay-prototypeکنند. اين فيلتر داراي هزاران حفره‌ي موردنياز براي عبور پرتوهاي نور است.

سامسونگ، ال‌جي و چند غول بزرگ ديگر دنياي فنّاوري در حال خرج ميليون‌ها دلار پول براي تحقيق و توسعه‌ي صفحات نمايش هستند و مدتي پيش بود که ويدئويي از صفحه‌ي منعطف توليدشده به‌وسيله‌ي ال‌جي تماشا کرديم. شايد تا چند سال آينده شاهد ورود اين صفحات نمايش مصحح بينايي به بازار باشيم.

هنوز موانعي براي اين کار وجود دارد مانند همان چيزي که اشاره کرديم؛ يعني نبود قابليت مشاهده‌ي هم‌زمان تصوير به‌وسيله‌ي چند کاربر. مانع ديگر اين است که در حال حاضر و با فنّاوري فعلي کاربر نبايد تغيير مکان بدهد و از يک زاويه‌ي ثابت به تصوير نگاه کند و در غير اين صورت عمل تصحيح به‌درستي صورت نخواهد گرفت. اميدواريم اين موانع هم از سر راه برداشته شوند تا هر چه زودتر شاهد ورود اين صفحات نمايش خاص به بازار باشيم.


مايکروسافت به دنبال تغيير نام مرورگر اينترنت اکسپلورر است
ديجياتو/ اينترنت اکسپلورر بخاطر مشکلات امنيتي و نرم افزاري نسخه هاي پيشينش چندان خوشنام نبوده و نيست. و اين مشکلات حتي در مواردي اعتبار مايکروسافت را هم خدشه دارد کرده. اين نکات مي توانند علل مثبتي براي تغيير نام و برند اين مرورگر قديمي باشند.

بر اساس گزارش Net Applications، مرورگر Internet Explorer بيش از ۵۸ درصد بازار مرورگرها را در دست دارد. اين بيش از سه برابر ميزان بازار گوگل کروم است که در جايگاه دوم قرار دارد. اما عوامل بالقوه اي که باعث شده احتمال تغيير نام اينترنت اکسپلورر بالا رود، پاسخ مهندسان اينترنت اکسپلورر در مايکروسافت به سوالي در يکي از تالارهاي سايت رديت بوده است. پاسخي که Jonathan Sampson به کاربري به نام asianorange و در يک AMA داده است.
(AMA مختصر شده Ask Me Anything است که شرکت ها و افراد مشهور براي پاسخگويي به عموم کاربران در آن شرکت مي کنند.)

asianorange در اين AMA سوال کرده: «آيا هيچگاه به تغيير نام Internet Explorer فکر کرده ايد؟»

و جاناتان سامسون از مهندسان مايکروسافت در پاسخ به او گفته:
«در رابطه با اين مساله به صورت خصوصي پيگيري هايي انجام شده. من به ياد مي آورم بحث ويژه اي در قالب يک سري ايميل با افراد زيادي در اين رابطه انجام شده بود. ايده هاي بسياري هم در خصوص تغيير اين نام انجام شده که تا به امروز به نتيجه نرسيده اند.»

در ادامه اين بحث، کاربر مذکور در خصوص دلايل باقي ماندن نام اينترنت اکسپلورر پس از مباحثه ايميلي مربوطه پرسيده که جاناتان سامسون در مورد آن گفته:
«من به ياد مي آورم که بحث تا همين چند هفته پيش هم ادامه داشت. کسي چه‌ميداند، شايد در آينده نزديک دوباره مطرح و اجرا شود.»

و با اين حساب به نظر ميرسد مايکروسافت تغيير مرورگرش را از چرخه مباحث مطروحه در شرکت حذف نکرده است.

مايکروسافت پيش از اين بارها مشکلات امنيتي مرورگرش را بهبود بخشيده است. براي مثال اين شرکت پشتيباني از نسخه هاي قديمي را متوقف کرده. در ژانويه ۲۰۱۶ مايکروسافت، اينترنت اکسپلورر ۹ را براي ويندوز ويستا و ويندوز سرور ۲۰۰۸ SP2 و اينترنت اکسپلورر ۱۰ را براي ويندوز سرور ۲۰۱۲ و اينترنت اکسپلورر ۱۱ را براي ويندوز ۷ SP1 و ويندوز سرور ۲۰۰۸ R2 SP1 و همچنين ويندوز ۸٫۱ و ويندوز سرور ۲۰۱۲ R2 متوقف مي کند.

همچنين در اين مباحثه از تيم اينترنت اکسپلورر در خصوص عرضه اين مرورگر براي iOS و Android هم سوال شده که پاسخ داده اند: «در حال حاضر برنامه اي جهت عرضه اين مرورگر براي iOS و اندرويد در دست انجام نيست.» اما به نظر مي رسد اين مساله عملي شود چرا که مايکروسافت در اوايل سال جاري آفيس را -پس از مدت ها- براي آيپد عرضه کرده است.

در سال ۲۰۰۳، اينترنت اکسپلورر بيش از ۹۵ درصد بازار مرورگرها را در دست داشت. علت هم عرضه اينترنت اکسپلورر به عنوان مرورگر پيش فرض سيستم عامل ويندوز بود. اما با توجه به شکاف زماني بزرگي که بين به روز رساني نسخه ۶ به ۷ اينترنت اکسپلورر وجود داشت، موزيلا توانست با عرضه فايرفاکس در سال ۲۰۰۴، بخشي بازار مرورگرها را از ان خود کند. با اين حال امروز کماکان اينترنت اکسپلورر بيشترين ميزان کاربران را در ميان مرورگرهاي ديگر دارد. اما محبوبيت آن با توجه به مرورگرهاي فايرفاکس، گوگل کروم، سافاري و اُپرا کمتر شده است.

سامسون در اين باره ادامه مي دهد: «اين اصلا حس خوبي نيست؛ خصوصا که اينترنت اکسپلورر جديد نسبت به نسخه هاي اوليه بسيار بهبود يافته و عملکردش بسيار متفاوت و بهتر از گذشته است. ما از شانس مان در رابطه با عملکرد بهتر آگاهيم و مي دانيم بازگرداندن هر کاربري که از اينترنت اکسپلورر براي دانلود يک مرورگر ديگر استفاده مي کند بسيار سخت است.»


گوگل مپ تمام جابجايي هاي ما را دنبال و ثبت مي کند
ديجياتو/ گوگل از طريق گوگل مپ و تلفن همراه اندرويدي ما، تمام نقاطي که ميرويم را دنبال کرده و با نقاطي روي نقشه ثبت مي کند. اگر به دنبال نقشه اي از جابجايي هاي خود هستيد به اين لينک مراجعه کرده و با حسابي که روي تلفن اندرويدي تان ثبت کرده ايد، در آن لاگين کنيد. در اين صورت چنانچه تنظيمات مربوطه بر روي گوشي و حساب گوگل تان روشن باشد، بر روي نقشه مکان هايي که طي يک تا سي روز اخير رفته ايد قابل مشاهده خواهد بود.

ماهيت تنظيمات حريم خصوصي هر چقدر هم پيچيده و محدود کننده باشد، باز هم امکان ثبت و ضبط داده هاي ما در جايي وجود دارد. اليزابت فلاکس که اين مساله را بررسي کرده در اين باره در پستي نوشته که بدون توجه به مساله حريم شخصي و بر خلاف آنچه در ذهنمان در خصوص جاهايي که مي رويم ثبت مي شود، اين نقشه دو بعدي گوگل ديد جالبي در خصوص جابجايي هامان به ما ميدهد.

براي مثال او وضعيت خودش را که ساکن ملبورن استرالياست مثال زده. در رابطه با اليزابت، او متوجه شده که طي يک ماه، در منطقه بسيار کوچکي جابجا شده است و البته نقاطي روي نقشه براي او ثبت شده اند که رفتن به آنجا را اصلا به ياد ندارد.به عنوان مثال او مطمئن نيست که طي يک ماه اخير به خيابان Wood در شمال ملبورن رفته باشد در حاليکه اين اطلاعات براي او توسط گوگل ثبت شده است.

با اين توضيحات به نظر ميرسد علاوه بر نگراني هايي که در خصوص حريم خصوصي در مکان هايي که روزانه مرور مي کنيم، فعلا امکان اشتباه اين سيستم ثبت اطلاعات مکاني گوگل وجود دارد.

به هر حال مساله حريم خصوصي در رابطه با اين رفتارهاي گوگل و البته اپل -که بيشترين ميزان کاربران سيستم عامل هاي موبايل را در اختيار دارند- همواره وجود خواهد داشت. با اين وجود مي توانيم با خاموش کردن بخش Location Service در تلفن اندرويدي مان امکان ثبت اين اطلاعات را متوقف کنيم. هر چند که اين اطلاعات -حداقل ظاهرا- به صورت خصوصي ثبت مي شوند.


جان مک آفي مي گويد از گوگل استفاده نکنيد
ديجياتو/ جان مک آفي بنيانگذار برند و کمپاني مک آفي که زمينه ي اصلي فعاليتش ارائه نرم افزارهاي آنتي ويرس و راهکارهاي امنيتي است به عموم مردم توصيه نموده تا در استفاده از گوگل احتياط و يا دست از استفاده از اين موتور جستجو بکشند.

مک آفي پس از مدت ها و به صورت غير منتظره در کنفرانس امنيتي Defcon حضور يافت و در طي يک سخنراني کوتاه در همين رابطه به حاضرين گفت: گوگل تلاش مي کند اين ذهينت را در ما پديد بياورد که اگر چيزي براي مخفي کردن نداريم، نبايد نگراني حريم خصوصي خود و آگاهي ديگران از جريانات مرتبط به آن باشيم.

او در ادامه مي افزايد اگر همه ي افراد از همه ي جزئيات زندگي سايرين آگاه شوند، آنگاه چه بر سر رفتارها و روابط انساني خواهد آمد؟ اين مسئله يي است که بايد به آن بيانديشيم زيرا همه ي ما مسائل خصوصي داريم که نمي خواهيم سايرين از آن آگاه شوند. سرکشي ديگران در زندگي شما آزاديتان را از بين خواهد برد، آزادي همه ي چيزي است که من دارم و به آن مي انديشم.

البته صحبت هاي مک آفي در اين زمينه تازگي ندارد و پيش از اين نيز گستردگي سرويس هاي گوگل و تسلط آن بر ديتاي کاربران، و احتمال سو استفاده از آنها توسط اين کمپاني يکي از بحث هاي جدي مطرح شده توسط کارشناسان امنيتي بوده است.

اندکي قبل مشخص گرديد گوگل به بررسي خودکار تصاوير ارسالي توسط سرويس جيميل جهت شناسايي موارد مرتبط به کودک آزاري مي پردازد، و حتي در يک مورد خاص با شناسايي چنين عملي از جانب يکي از کاربران اقدام به دخالت خود سر و معرفي مجرم به مقامات قضايي نمود. برخي بر اين باورند اگرچه اقدام گوگل در مبارزه با جرم مفيد و موثر بوده است ولي ذات آن با رعايت حريم خصوصي کاربران در تضاد است.
منبع. باشگاه خبرنگاران
 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس